André Pelgrim

Even voorstellen,.. André Pelgrim

Als docent beeldende vormgeving had ik altijd de behoefte om naast mijn lesgeven, ook nog zelf beeldend productief te zijn. Naast aquarellen en later acryl schilderijen, werd er elk jaar een ‘eindejaars-grafiek’ verstuurd aan familie, vrienden, bekenden en collega’s.
Het ‘kerstkaarten verhaal’ begon in 1984 en werd later ‘eindejaars-grafiek’ genoemd. Het begon met ansichtkaart formaat, kleuren linoleumsneden, soms zwart/wit. Sinds 1992 wordt de kaart op A5 formaat gemaakt en in meerdere kleuren gedrukt.
In de context van het kerstevangelie verbeeldde ik diverse thema’s; ‘de geboorte’, een ‘evangelietekst’, ‘natuur/schepping’, ‘nieuwjaar’, ‘milennium’ e.a. ja, dan was het soms meer een nieuwjaarskaart.
Later, in 1999 ben ik begonnen met houtsneden en die techniek hanteer ik nog steeds. Inmiddels zijn de kaarten een ‘collectors item’ geworden!

Het grafische werk boeide mij direct al op de academie, (afgestudeerd 1967). Enkele jaren werkzaam geweest in een grafisch bedrijf. Niet zo gek, als je dan op een gegeven moment kiest voor grafiek. Het drukkersvak is natuurlijk al bijna ‘net zo oud als de wereld!’ Het heeft vele voordelen, je kunt ‘verspreiden’, maar ook zelf je werk bewaren. En dan niet te vergeten, het magische moment dat je het papier, na het drukken, op de pers optilt om de eerste druk te zien!

In de loop van de tijd steeds meegedaan met de jaarlijkse tentoonstelling van Vlaardingse beeldend kunstenaars. In 2009 was er een succesvolle solo tentoonstelling in de Hollandia Galerie in Vlaardingen. Dit jaar ben ik uitgenodigd om mee te doen met twee prenten voor de expositie ‘Werk en Werkelijkheid’ vanaf twee november a.s.
Veel van mijn werk is opgenomen in de stadsarchieven en kunstuitleen van Vlaardingen, Schiedam, en Rotterdam. ‘Stadsvernieuwing’ is een steeds terugkerend thema; zoals “Kubushuizen Rotterdam” (in aanbouw), lino uit 1984. In 1990 en ’91 zijn er twee prenten gemaakt van de werkzaamheden aan de spoortunnelbouw in Rotterdam. Op een gegeven moment bedenk je; ’waarom toch steeds die ‘drukte’, die vernieuwing, verandering als onderwerp in dat werk? Heeft dat ook te maken met onze christelijke verwachting van een nieuwe wereld, ‘alles wordt nieuw?’ Het zou natuurlijk ook gewoon ‘het mensenwerk’ kunnen zijn dat boeit!
In de komende tijd zullen een aantal werken van mijn hand op deze site verschijnen en dat vind ik een mooie kans.

Momenteel ben ik bezig met diverse houtsneden van de spoortunnelbouw in Delft, maar in deze periode vooral met de eindejaars-grafiek van 2012!

André, november 2012

 

GRAFISCH WERK VAN ANDRÉ PELGRIM